Musthaves Advertorial

Beste Gezinsauto van Nederland: mama Anouk test Opel Crossland X

maandag, 11 februari 2019

Of wij een weekend een auto wilden testen voor de verkiezing van Beste Gezinsauto van Nederland? Natuurlijk wilden wij dat. En zo kregen wij vorige week een prachtige Opel Crossland X onder onze kont geschoven. Wat onze ervaring is en of wij vinden dat dit de gezinsauto van het jaar zou moeten worden ga ik je nu vertellen.

Ik kende de Opel Crossland X alleen van plaatjes. Het is volgens mij een vrij populaire auto onder de bekende mommybloggers dus dat beloofde veel goeds. Zij vervoeren er immers ook hun kind(eren) en halve inboedel mee. Aangezien wij een gezin van vier zijn, met twee kinderen waarvan de oudste net twee en de jongste ruim een half jaar is en die dus allebei in een autostoel vervoerd moeten worden, is ruimte vrij noodzakelijk, net als veiligheid en comfort. De looks doen er een stuk minder toe, maar eerlijk gezegd vind ik het toch wel leuk als een auto er een beetje stoer en gestroomlijnd uitziet. Met technische snufjes heb ik verder weinig – een gaspedaal, een rem, een stuur en een radio en ik ben tevree – maar ik ben er wel achter dat áls het erin zit, ik er best wel blij van word. Lees je mee met mijn eindoordeel?

Onze route

Met onze kinderen, Ticho van twee jaar oud en Tess van een half jaar oud, zijn wij met ons tijdelijke scheurijzer gaan rijden. Kinderstoeltjes erin en gaan met die banaan. Of de Crossland X, in ons geval. Hele lange ritten hebben we niet gemaakt – dat vinden peuters en baby’s meestal niet zo leuk – maar we zijn wel door woonwijken gereden, hebben de snelweg gezien en maakten een rondje door de stad. Het maakte niet uit waar we kwamen, de Crossland X manoeuvreerde zich prima overal doorheen, al kan dat natuurlijk ook aan de uitmuntende bestuurder gelegen hebben.

Design

Het eerste wat ik dacht toen ik de Opel Crossland X in zijn prachtige donkeroranje kleur (geen idee of het écht zo heet, maar wat mij betreft wel) was: oh wauw, wat een stoere maar toch ook vrouwelijke wagen. Geen enorm bakbeest, maar gestroomlijnd, ronde vormen maar toch stoer en compact. De ruimte binnenin verraste me daardoor in zekere zin, maar daarover later meer. Verder viel me direct op dat het een hoge auto is, wat ik persoonlijk heel fijn vind bij het in- en uitstappen. De auto die wij kregen was dus donkeroranje en had een zwart dak, maar de kleur van het dak kun je zelf bepalen. Vind ik een leuke bijkomstigheid. Hierdoor kun je de auto nét iets anders dan anders maken. Waar mannen volgens mij altijd naar kijken zijn velgen. Daar heb ik natuurlijk geen fluit verstand van dus het oordeel komt van mijn man: het waren mooie sportieve velgen. Nog een leuk detail: de stiksels op het lederen stuur waren in dezelfde kleur als de buitenkant van de auto. Daar maakte mijn perfectionistische hart wel een sprongetje van. Ik had echt het gevoel dat overal aan was gedacht.

Comfort

Ik let nogal op comfort en dat is op best een grappige manier ontstaan. Toen ik namelijk zwanger was van de eerste, hadden wij een auto die ik drie keer niks vond. Hij was laag, stug en reed niet lekker. Ik dat ik over het wegdek stuiterde in plaats van vloog. En omdat ik wist dat ik in het ziekenhuis moest bevallen en zeer waarschijnlijk vrij snel na het baren met een gehavende onderkant weer naar huis mocht vertrekken, haatte ik die auto nog meer dan ik al deed. Ik zag zó tegen die terugrit op. Never nooit niet dat ik comfortabel – voor zover mogelijk – kon zitten. De Opel Crossland X rijdt dusdanig fijn dat je zélfs na het baren van een kind lekker kunt zitten. De stoelen kun je op allerlei manieren stellen – hoog, laag, diep, vlak, rechtop, languit – net zoals het stuur, de armleuning zit op de perfecte plek, je kunt de stoelen verwarmen en je zit hoog en daardoor stap je gemakkelijk in en uit. Bovendien stuurt de auto gemakkelijk, duw je de versnellingspook simpel door de versnellingsbak, zijn het gas- en rempedaal fijn te hanteren en je ziet, ik kan eigenlijk niets aanmerken op het comfort van de auto.

Veiligheid

Doordat je lekker hoog zit, voelt de auto al meteen hartstikke veilig. Je hebt het idee dat je bij een eventuele botsing niet geplet wordt. Bovendien zitten er allerlei snufjes en sensoren op die je helpen ongelukken te voorkomen. Zo kun je de Opel Crossland X uitrusten met een achteruitrijcamera, met een vermoeidheidherkennings-systeem, een noodremsysteem en een waarschuwingssysteem voor de dode hoek. Kortom: veiliger wordt het niet. Dat blijkt trouwens ook wel uit het feit dat de Opel Crossland X in 2017 is verkozen tot veiligste auto in zijn segment.

Kindvriendelijk

Volgens mij hebben alle auto’s tegenwoordig IsoFix, zo ook de Opel Crossland X. Je kunt dus bijvoorbeeld je Family Fix base gemakkelijk bevestigen en daarmee je kindje op de allerveiligste manier vervoeren. Mocht nou geen Family Fix of een vergelijkbaar systeem hebben, maar je autostoel ‘gewoon’ vastzetten met de gordel dan heb ik ook goed nieuws: die is lang zat en trek je zonder frustratie en grof geweld om de autostoel van je kindje. Verder kun je de ramen vergrendelen en heb je binnen drie seconden het achterportier op het kinderslot. Hartstikke handig met grijpgrage peuterhandjes op de achterbank.

Gadgets

Als je over een streep rijdt, gaat de auto piepen.” Toen de verkoopmedewerker van de garage het mij vertelde dacht ik: oh, nou, ik rijd nooit over een streep maar blijf altijd keurig op mijn rijbaan. WRONG. Het zal je verbazen hoe vaak je een bocht afsnijdt of zonder richtingaanwijzer van baan verandert. Verder zit er iets van Wi-Fi op de auto (tegen betaling), twee USB-poortjes en kun je in het entertainmentsysteem gebruik maken van zowel Apple CarPlay als Android Auto. Ik ben zelf niet zo thuis in dit soort snufjes, maar mocht het iets zijn waar jij wél dol op bent dan is het vast en zeker een plus. Wat in mijn geleende auto niet zat maar wat wel een optie van de Opel Crossland X is, is het zogenaamde Head Up Display. Dan verschijnt er in je voorruit een soort schermpje met informatie, bijvoorbeeld de navigatie. Google het maar eens, het is echt heel tof. Dan heb je natuurlijk ook nog een gewone display. Omdat er zo ontzettend veel opties zijn, heb ik niet alles uitgebreid geprobeerd, maar wat ik ervan gezien en ervaren heb was leuk. Makkelijk vooral. Echt iedereen krijgt het voor elkaar om het systeem te bedienen. Het is hartstikke overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Wat ik trouwens ook heel leuk vond was het design van de navigatie. Toen wij over de Brienenoordbrug reden, zag je op de display de contouren van de stad Rotterdam. Het zijn de kleine dingen die het doen he?!

Ruimte

Laten we even voorop stellen dat wij zelf een gezinsauto hebben met heel veel ruimte en daarmee zijn wij dus belachelijk verwend. Ik ben me er gelukkig wél van bewust dat dat niet de standaard is, onder andere doordat mijn eigen (vrouwen)auto het formaat van een postzegel heeft en ik dus echt wel weet hoe je met weinig ruimte veel troep kunt inladen. Nu zeg ik absoluut niet dat de Opel Crossland X weinig ruimte heeft want je kunt je benen strekken op de bijrijdersstoel, de kinderen zitten niet met hun moddervoeten tegen de achterkant van je stoel te trappen, ze zitten achterin ook niet ongeveer bij elkaar op schoot en in de kofferbak passen prima een kinderwagen en een loopfiets tezamen. Dat had ik na een eerste beoordeling van enkel de buitenkant niet verwacht. Maar de eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik niet zou weten hoe ik hiermee op vakantie kan. Ja, met een dakkoffer. Waar dan ook direct het derde kind in moet worden gestopt want nóg een autostoel op de achterbank gaat ‘m niet worden geloof ik. Het is dus geen gigantische slee, maar je hebt aan ruimte ook absoluut geen gebrek. Ze noemen het zelf ‘een compacte crossover’ en dat is precies wat het is. Wat trouwens nog wel twee handigheidjes op het gebied van ruimte zijn: de kofferbak met dubbele bodem én de achterbank die je in z’n totaliteit kunt verschuiven om op die manier de kofferbak ruimer te maken of te zorgen voor extra beenruimte voor de passagiers op de tweede rij (handig voor wanneer de peuter en de baby op een dag grote pubers worden).

Service

Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de plaats waar je je Opel koopt, maar in mijn geval wil ik het toch benoemd hebben: de service bij de Opel Centrale in Papendrecht was top. Ik werd fijn geholpen, ik kreeg een goede en duidelijke uitleg van een vriendelijk meneer met overduidelijk heel veel verstand van zaken én liefde voor zijn vak en toen ik bij inlevering met lood in mijn schoenen vertelde dat ik misschien heel per ongeluk een klein beetje met de velg langs een stoeprand was gekomen, werd mijn nek niet omgedraaid. Ik heb het contact met de vakkundige mensen van Opel écht als prettig ervaren.

Prijs

Natuurlijk heb ik research gedaan naar de prijs van de Opel Crossland X. Lijkt me namelijk een vrij belangrijk onderdeel van de zoektocht naar een ideale gezinsauto. Veiligheid, comfort, de looks, ruimte: het is wat waard, maar in dit geval wat mij betreft niet onbetaalbaar. Je rijdt een Opel Crossland X al vanaf 19.995 euro. Dat is veel geld, maar persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben (als het op mijn rekening stond).

Eindoordeel

Wij hebben ontzettend veel plezier beleefd aan onze tijdelijke huiskamer op wielen. De kinderen zaten lekker en veilig, wij idem dito, hij stond ontzettend mooi te wezen voor ons huis en reed als een zonnetje. Het lukte ons vrij gemakkelijk om de kinderwagen in de kofferbak te doen en ook de autostoeltjes pasten prima. Toch vraag ik me wel af of de auto geschikt is al je meer dan twee kinderen hebt. Ik betwijfel namelijk of er drie autostoeltjes op de achterbank geplaatst kunnen worden (en op internet kan ik daar geen antwoord op vinden). Ook is de auto ruim, maar niet héél ruim. Ik zou de Opel Crossland X sowieso aanraden aan gezinnen die in de stad wonen: het is een compacte auto met tóch voldoende ruimte voor spullen die je als je kinderen hebt bijna altijd moet vervoeren – zoals een kinderwagen of een buggy. Je manoeuvreert er lekker mee door het verkeer, je hoeft geen grote parkeerplekken te zoeken maar je hebt tegelijkertijd níet het gevoel dat je ‘opgesloten’ zit in een koekblik. Ik heb ‘m in ieder geval op mijn verlanglijstje gezet. Hopelijk leest Sinterklaas mee. Nog even de rapportcijfers:

Comfort: een 9
Ruimte: een 7
Design: een 8
Veiligheid: een 9

En voor iemand die leefde van de zesjes, is dit echt een hele hele hele mooie lijst. Wat mij betreft voldoet de Opel Crossland X aan alle eisen die je aan een gezinsauto kunt stellen. Hij is mooi, veilig, ruim genoeg, handig, comfortabel én fatsoenlijk geprijsd. Een absolute winnaar!

Inmiddels is de Opel Crossland X door het Negenmaandenbeurspubliek verkozen tot beste Gezinsauto van Nederland 2019! Gefeliciteerd!