Help! mijn baby is extreem vroeg wakker: 8 oorzaken en tips!

  • 27-10-2019
  • Sleepymindz kinderslaapcoaching
  • Deskundigen aan het woord Tips
Je hoort je kleintje geluiden maken. Hij is wakker. Klaarwakker! Je checkt het tijdstip: 04:48, zucht. "Hier gaan we weer!", denk je bij jezelf.
Niemand wil om 5 uur ’s ochtends wakker zijn. Dus hoe komt het dat je kindje zo extreem vroeg wakker wordt én….hoe los je het op? 

Extreem vroeg wakker? Wat is extreem?

Als het gaat om kinderen en hun slaapbehoeften, is het belangrijk om realistische verwachtingen hebben. Het is belangrijk om te begrijpen dat hun biologisch klok en circadiaanritme anders is ingesteld dan dat van volwassenen. Zo hebben kinderen een vroegere avondbedtijd nodig dan volwassenen en worden ze vaak ook vroeger wakker dan een volwassene van nature zou doen. 
Hoe werkt dat dan met de ochtendtijden? Simpel gezegd, de overgrote meerderheid van de kindjes is klaar om op elk gewenst moment wakker te worden tussen de klok van 06:00 en 07:00 uur. Wakker worden vóór 06.00 uur wordt meestal als extreem vroeg wakker worden gezien. Als ze te lang na de klok van  07:30 uur slapen, dan werk je weer tegen het circadiaanritme van kindjes in, wat de dagslaap weer in de war schopt.

De algemene richtlijnen voor ochtendtijden bij kinderen tot ongeveer 12 jaar zijn als volgt:

- 04:00 - 05:00 uur: het is nog nacht

- 05:00 - 06:00 uur: extreem vroeg wakker worden

- 06:00 - 07:30 uur: gepast moment om de dag te beginnen.

Oorzaken en oplossingen bij extreem vroeg wakker worden:

Er zijn veel oorzaken voor extreem vroeg wakker worden. Ik geef je acht oorzaken en mogelijke oplossingen, oplopend in complexiteit

1. Licht

Licht in de kamer van je kindje in de vroege ochtenduren, werkt vroeg wakker worden in de hand. Wit licht breekt de aanmaak van melatonine af en dat helpt je kindje niet. Licht heeft ook een grote invloed op de interne klok van je kindje. Zelfs de kleinste hoeveelheid licht kan de hersenen van je kindje laten denken dat het ochtend is.

De oplossing? Verduisterende gordijnen. Bedek elke vierkante centimeter van de ramen in de kamer van je kindje en ga voor DONKER! Heb je een nachtlampje op de slaapkamer? Zorg ervoor dat deze rood is. Hier zit namelijk geen wit licht in verweven.

2. Omgevingsgeluid

In de ochtend maakt je kindje de lichtste slaapfasen door. Als de vogels vroeg beginnen te tjilpen, of een ouder zich klaarmaakt voor het werk, is het misschien net genoeg om je kleintje uit zijn lichte slaap te laten schrikken.

De oplossing? White noise oftewel: witte ruis! Witte ruis helpt de omgevingsgeluiden te maskeren zodat je baby in de ochtend kan blijven slapen. Je kunt een witte ruismachine kopen of een draagbare ventilator in de kamer gebruiken. Wat je ook kiest, het geluid moet niet-ritmisch en relatief luid zijn (ongeveer 50-60 dB) om het meest effectief te zijn.

3. Spannende ochtendactiviteiten

Als je kindje 's ochtends te vroeg wakker wordt en onmiddellijk (of snel) nadat hij wakker is geworden, iets heel leuks doet, versterkt die activiteit het vroege wakker worden alleen maar.

De oplossing? Voorkom sociale interactie, speelgoed of schermen vóór het gewenste tijdstip van wakker worden en houd je kindje in bed tot het gewenste tijdstip van wakker worden.

4. Bedtijd

De meest voorkomende oorzaak van vroeg wakker worden is een té late avondbedtijd. Het is dus je ergste vijand op dit gebied, omdat het voor oververmoeidheid zorgt. Oververmoeidheid leidt tot een slechtere kwaliteit slaap, meer wakkere momenten en extreem vroeg wakker worden in de ochtend. Daar waar we vooral denken dat een latere bedtijd helpt met later wakker worden, is het tegenovergestelde waar. Een vroegere avondbedtijd (en dus een korter laatste wakkervensters van de dag), helpt bij langer slapen in de ochtend! Slapen doet slapen! De beste kwaliteit en de diepste slaap vindt tijdens de eerste helft van de nacht plaats. Hoe meer je kindje hiervan krijgt, hoe beter hij de hele nacht zal slapen.

De oplossing? Breng je kindje op tijd naar bed! Zelfs 30 minuten eerder kan 's ochtends een groot verschil maken. Als de bedtijd van je kindje meestal 19:30 is, verplaats het dan 19:00 voor een week of twee. Met geduld en consistentie past het lichaam zich aan en begint je kindje in de ochtend vanzelf later wakker te worden.

6. Dagroutine

Hoe de dag(slaap) verloopt, bepaalt ook hoe de nacht(slaap) verloopt. Zo weten we dat een té vroege ochtenddut, extreem vroeg wakker worden de volgende ochtend in de hand werkt. Dit omdat het lichaam het té vroege ochtenddutje, als een verlenging van de nacht registreert. Ook tot een té laat tijdstip overdag slapen, werkt extreem vroeg wakker worden in de hand.

De oplossing? Houdt overdag leeftijdspassende wakkervenster aan en dus een passende dagroutine. 

8. Inconsistentie

Als jij hebt besloten dat de dag niet eerder start dan bijvoorbeeld 06:00 uur, houd je er dan ook aan. Als je kindje om 5.50 wakker is en je besluit dan toch om de dag te starten, wees je er dan bewust van dat dat niet gaat helpen je kindje de dag voortaan later te starten.

De oplossing? Maak een keuze en blijf daarbij!

9. BONUS TIP!

Als je kindje ouder dan 2 jaar is, kun je overwegen een peuterklok te gebruiken naast de bovenstaande tips. Deze helpen jonge kinderen te begrijpen wanneer het nacht is en wanneer het ochtend is.

Heel veel succes met deze tips! Heb je het idee dat je wel wat steun en hulp kunt gebruiken om het slaapritme van je baby of kindje op orde te krijgen? Stuur mij dan eens een e-mail met jouw slaapuitdaging. Vanuit mijn praktijk Sleepymindz Kinderslaapcoaching, help ik je graag verder op weg met het optimaliseren van de slaap van je baby of kindje.

Lees hier de andere Sleepymindz blogs: 

- slaapregressie of slaapprogressie

 

sleepymindz negenmaandenbeurs

Deel dit artikel

Kom ook naar de Negenmaandenbeurs

Schrijf je in voor de 1+1 gratis ticketactie »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

blijf op de hoogte »

Nieuwste foto's

Meer foto's

Nieuwste Video

Meer video's »