Voor de nieuwste babyproducten ben je aan het goede adres bij de Negenmaandenbeurs. Maar welke producten zijn het beste, het veiligst én het meest gebruiksvriendelijk? Dat wordt bepaald tijdens de jaarlijkse Baby Innovation Award-verkiezing die dit jaar voor de twintigste keer wordt gehouden. Oprichter en organisator van de verkiezing Carola Siksma-Ruiters weet hier alles over te vertellen.
De twintigste editie is natuurlijk een mijlpaal! Van een kleine beursaward is de verkiezing uitgegroeid tot een groot jaarlijks evenement voor de beste innovaties in de babymarkt. Niet alleen een vakjury buigt zicht over de ingezonden nieuwste babyproducten, ook hebben we onder bezoekers van de Negenmaandenbeurs een Mama Jury samengesteld die de producten gaat beoordelen. De uitreiking van de awards vindt plaats op de eerste dag van de Amsterdam Baby Week, de week waarin ook de Negenmaandenbeurs plaatsvindt. Carola Siksma-Ruiters is de oprichter en organisator van de Baby Innovation Award-verkiezing.
Waarom ben je met de Baby Innovation Award begonnen?
Carola: “Twintig jaar geleden, mijn kinderen waren nog heel klein, kreeg ik de mogelijkheid om het vakmedium BabyWereld over te nemen. Toen ik daarna op een Nederlandse vakbeurs liep vroeg de organisatie mij of ik interesse had om de award op te pakken en verder uit te bouwen. Daar heb ik volmondig ‘ja’ tegen gezegd, want ik zag de synergie met BabyWereld en verdere mogelijkheden zoals meer categorieën en het betrekken van jonge ouders bij deze verkiezing. Want je kunt wel een bijzonder babyproduct ontwikkelen, maar het zijn de ouders die dit moeten gebruiken, dus hun mening is heel belangrijk! Daarom is er naast het vakjurymoment ook een Mama Jurydag én een mogelijkheid voor de consument om online te stemmen Dus wil je je mening als ouder laten horen, stem dan mee van 27 april tot 10 mei.”
Wie doen er allemaal mee met de verkiezing?
“Natuurlijk sturen bestaande babymerken hun nieuwste producten in, maar we ontvangen ook aanmeldingen van kleine creatieve labels én van ouders die een oplossing hebben bedacht voor een probleem. De aanmelding is laagdrempelig, dus iedereen kan aan de verkiezing meedoen. Dat maakt het zo leuk. Wie genomineerd is, mag het bijpassende logo gebruiken. Het logo laat zien dat een vakkundige jury, met vertegenwoordigers van VeiligheidNL en TNO, naar je product heeft gekeken. Dat geeft de consument vertrouwen. De eerste jaren kregen we vooral aanmeldingen uit Nederland, tegenwoordig komen ze uit de hele Benelux en ook uit andere landen.”
Vind je de babymarkt na twintig jaar nog steeds leuk?
“Jazeker, ik loop al meer dan twintig jaar mee in de markt en verbaas me ieder jaar weer over hoe vernieuwend deze sector is. Van recyclebare kinderwagens, smart nursery's, nieuwe voedingssystemen tot modulaire autostoelen. Als ik over een internationale beurs loop, is dat goed te zien bij de deelnemende merken, en ook wat een inventief land Nederland eigenlijk is. Wat veel mensen niet weten is dat Nederland een belangrijke testmarkt is voor veel merken. Wij staan open voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Lukt het hier, dan worden producten daarna in andere landen uitgerold.”
Waarom is er een Green en Design Award?
“Jaren geleden begonnen merken zich voorzichtig bezig te houden met duurzaamheid, dat is nu bijna mainstream. De Green Award is een stimuleringsprijs voor ondernemers die stappen zetten in bedrijfs- en productieprocessen die minder impact hebben op mens en milieu. Jonge ouders nemen een merk niet zomaar meer voor lief. Het is belangrijk dat je laat zien dat je ook je steentje bijdraagt aan een betere wereld. Juist babyproducten lenen zich hier goed voor, want als ouder gun je je pasgeboren kindje natuurlijk een zo lang mogelijk leven op een gezonde aarde.
De Design Award is een ander verhaal. Babyproducten staan in de babykamer maar ook in je huiskamer, dan wil je als ouder niet dat er lelijke box of kinderstoel staat, maar eentje die past in je interieur. Nederlandse merken zijn sterk in productinnovatie en design. Daar zijn andere landen, zoals Aziatische, weer gek op, dus dat is zeker een award waard.”
Kun je wat zeggen over de samenwerking met de Negenmaandenbeurs?
“Onze samenwerking gaat ‘long way back’. We versterken elkaar heel goed. Jonge ouders worden graag op de hoogte gebracht van de nieuwste producten en met de Negenmaandenbeurs bereiken we duizenden jonge ouders. Een win-winsituatie dus!”
Ben je benieuwd welke producten zijn genomineerd? Bekijk de nominaties op babyinnovationaward.nl. En wil je graag je stem uitbrengen voor de Consumer Award? Dat kan hier.