10x Lekker slapen als je zwanger bent

  • 21-05-2018
  • Negenmaandenbeurs
  • Blog Tips

Tijdens je zwangerschap ben je vaak extra moe. En als je dan eindelijk 's avonds je bedje in kruipt, wil je niets liever dan een hele nacht lekker doorslapen. Maar gedurende je zwangerschap is het niet gek dat je niet goed kan slapen. Vaak komt het door spanning of stress, hormonale schommelingen en natuurlijk fysiek ongemak. Maar één van deze tips zal hopelijk de klus moeten klaren!

1. Des te meer kussens, des te beter!

Gebruik een speciaal zwangerschapskussen of een paar normale kussens om je lichaam beter te ondersteunen. Probeer daarnaast om op je linkerzij te slapen (zie ook tip 3!), met één kussen onder je knie en een andere onder je buik.

2. Gebruik verkoelende gel.

Als je zwanger bent, kan je nog wel eens last hebben van gezwollen en zware benen en voeten. Een verkoelende gel kan dan perfect zijn en helpen om in slaap te komen.

3. Slaap op je linkerzijde.

Probeer jezelf te trainen om op je linkerzij te slapen. Deze positie zorgt er namelijk voor dat je baarmoeder minder op je lever drukt en toestaat dat voedingsstoffen en zuurstof makkelijker via de placenta bij je kindje terecht komen. Je lichaam hoeft in deze positie minder hard te werken, en zorgt voor de optimale bloedsomloop voor jou en je kindje. Door al vroeg in je zwangerschap gewend te raken aan deze positie zal je beter te slapen als je buik groter wordt.

4. Drink vooral overdag veel water.

Gedurende de dag is het natuurlijk belangrijk om genoeg water te drinken. Maar minder met drinken voordat je gaat slapen om te voorkomen dat je er ’s nachts nog vaker uit moet om te plassen.

5. Zorg voor een klein slaaplampje op de gang.

Om te voorkomen dat je het grote licht aan moet doen in je slaapkamer en dus meteen weer klaarwakker bent als weer eens naar de WC moet, is een slaaplampje ideaal!

6. Sla de snacks ‘s avonds laat over.

Extra veel trek tijdens de zwangerschap? Probeer twee uur voordat je gaat slapen niets meer te eten. De kans is groot dat de snacks namelijk voor bijvoorbeeld maagzuur zorgen of oprispingen. En dat zorgt er dan weer voor de je klaarwakker bent gedurende de nacht…

7. Zet het raam open (of de verwarming lager).

Tijdens je zwangerschap stijgt je lichaamstemperatuur. Het kan zijn dat je het dus de hele tijd heet hebt en niet goed kan slapen. Zet de verwarming lager of zet het raam open voor frisse lucht en kruip lekker onder de dekens.

8. Probeer een goed ritme te vinden

Door elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en de volgende ochtend op hetzelfde tijdstip op te staan, raakt je lichaam gewend aan een bepaald ritme. En dit kan er weer voor zorgen dat je steeds makkelijker in slaap valt.

9.Draag overdag een buikband.

Een buikband kan helpen om je groeiende buik te ondersteunen. Door het overdag dragen van de band, staat er wat minder druk op je rug en middel, waardoor je ’s avonds ook minder last hebt en makkelijker in slaap kan vallen.

10. Ga niet liggen draaien.

Het klinkt misschien gek, maar als je niet kan slapen en klaarwakker bent is het soms beter om gewoon even je bed uit te gaan. Anders lig je toch ook alleen maar ongelukkig te zijn in bed. Dus ga je bed uit, loop even een rondje of doe wat saaie klusjes zoals bijvoorbeeld de was vouwen. Als je weer wat rustiger bent, ga weer lekker terug je bed in en de kans is groot dat je nu makkelijker in slaap valt!

Lees ook: kraamvisite: 7 tips

Deel dit artikel

Binnenkort start de 2=1 ticketactie. Seintje ontvangen als deze actie start?

Laat je gegevens achter en je bent exclusief als eerste op de hoogte! »

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

blijf op de hoogte »

Nieuwste foto's

Meer foto's

Nieuwste Video

Meer video's »
Baby & peuterkleding algemeen